איך בונים גג רעפים

לגג רעפים יתרונות רבים ואין פלא שאלה הם הגגות הנפוצים ביותר בבתים צמודי קרקע בארץ. גג רעפים הוא פרקטי ונאה, הוא מספק אטימות ללא צורך ביישום חומרי אטימה כגון זפת (כפי שיש לעשות בגגות יצוקים מבטון למשל). כל עוד הוא מוקם כהלכה גג רעפים ישרת אותנו היטב לתקופה בלתי מוגבלת תוך שהוא דורש תחזוקה מועטה בלבד. מי שמעוניין להרחיב את אופקיו וללמוד מעט על מבנה גג רעפים ועל האופן בו מוקם גג שכזה ימצא מידע בנושאים אלה בפסקאות הבאות.

מבנה כללי של גג רעפים

גג רעפים מורכב מקורות עץ המספקות תמיכה ל"לאטות" (קרשים ברוחב 5 סמ' ובעובי 2 סמ') אשר על גביהן מונחים הרעפים. מתחת לרעפים פרושה בדרך כלל שכבת בידוד כלשהי וסביב שולי הגג נבנים ארגזי רוח שתפקידם לספק הגנה לצידו התחתון של הגג (למנוע חדירת משבי רוח, עצמים, בעלי כנף או כל דבר אחר העשוי להסב נזק לגג או לגרום למטרד).
ישנם תקנים המגדירים מרחק מינימאלי בין קורות הגג על מנת להבטיח תמיכה מספקת כך שלא תיווצר, ברבות השנים, שקיעה של אזור כלשהו או אפילו קריסה. חשוב להבין שגג רעפים בנוי להחזיק את משקלו העצמי בלבד, ניתן להלך עליו בזהירות כשיש בכך צורך, למשל להתקין קולטי שמש לחימום מים או להחליף רעפים שנשברו מענף שנפל על הגג בסופת חורף.

שיפוע הגג

כדי שגג רעפים ימלא תפקידו כהלכה הוא חייב להיות בשיפוע של 35% לפחות, דהיינו, עבור כל מטר במורד הגג, "מאבד" הגג 35 סמ' מגובהו. האדריכל המתכנן את הבית הוא האחראי לכך שלגג יהיה את השיפוע הנדרש. גגנים הם האמונים על הקמת הגג, בעלי מקצוע איכותיים יבנו את הקונסטרוקציה התומכת כך שתהיה חזקה פי כמה מן המינימום הדרוש, זאת כדי להבטיח שלא ייווצרו עיוותים בקורות העץ כתוצאה מן העומס הפועל עליהם לאורך זמן. חשוב שהקורות יוותרו יבשות תמיד וזו עוד סיבה לטפל ללא דיחוי בכל תקלה בגג, כגון תיקון מרזבים המנקזים ממנו מים או תיקון ארגזי הרוח.

בחירת סוג הרעפים, ארגזי הרוח והמרזבים

בעת תכנון גג רעפים יש לבחור את סוג הרעפים שיונחו עליו, לבחור בעיצוב ובחומר ממנו ייבנו ארגזי הרוח ולקבוע אם ואיזה סוג של מרזבים יותקנו. מבחינת רעפים קיימים מספר סוגים שהשימוש בהם נפוץ בארץ, רעפי החרס, רעפי בטון, רעפים דמויי צפחה, רעפי רב-רעף, שינגלס (מכונים גם אונדולין), רעפי פלדה ועוד. בעבר נבנו ארגזי הרוח מעץ אך כיום הבחירה המועדפת היא אלומיניום (מאריך ימים ואינו דורש תחזוקה). אם ניתן לאפשר ניקוז ישיר של המים מן הגג מטה סביב למבנה אין סיבה להתקין מרזבים. כאשר חשוב לנקז את המים למקום מסוים, מרזבי פלסטיק הם בחירה טובה כל עוד הם מורכבים כהלכה ומקובעים היטב למקומם.

למי שמעוניין בתיקון או הקמת גג רעפים לביתו, מוזמנים ליצור עם חברת יעקב הרשנבוים המתמחה בהקמת ותיקון גגות רעפים בשרון, בראשון לציון, רמת גן, בחולון ובשאר הערים במרכז.