הגשם הגיע – איך מתחזקים גג רעפים

לרוב הבתים צמודי הקרקע בישראל יש גג רעפים, זאת משום שגגות כאלה (יחסית לחלופות כגון גג יצוק מבטון) הם פשוטים להקמה עבור בעלי מקצוע להם המומחיות הנדרשת, מאריכי ימים, דורשים מעט תחזוקה, בעלי משקל עצמי נמוך, מספקים הגנה מצוינת מפני פגעי מזג האוויר ומעניקים בידוד תרמי טוב, במיוחד אם נפרשות יריעות חומר מבודד מתחת למשטח הרעפים ומותקנים אמצעי פליטת אוויר חם מחלל עליית הגג.

מבין היתרונות שצוינו לעיל אחד החשובים הוא שגגות רעפים זקוקים לתחזוקה מועטה יחסית. עם זאת חשוב מאוד להבין שאי ביצוע תיקונים נדרשים בזמן עלול לגרום לנזקים רחבי היקף לבית. לדוגמא, כאשר יורד גשם מתפתחת זרימה חזקה של מים במורד הגג, במצב כזה גם רעף שבור בודד אחד עלול לאפשר לכמות גדולה של מים לחדור. אספנו עבורכם מידע וטיפים שיסייעו לכם להכין את גג הרעפים שלכם היטב לעונה הגשומה. אם עדיין לא עשיתם זאת והגשמים כבר כאן, אנו ממליצים להקדים תרופה למכה ולבצע את התחזוקה הנדרשת ללא דיחוי.

ביקורת תקינות מקיפה

תחזוקה נכונה של גג רעפים מתחילה בביצוע ביקורת תקופתית מקיפה. המלצתנו היא לבצע ביקורת כזו בכל שנה עם התקרב הסתיו ולפני שמגיע הגשם הראשון. יש להיכנס אל החלל שמתחת לגג (רבים מכנים חלל זה בשם "עליית הגג") ולוודא שאין כשלים כגון אזור ששקע, רעפים שבורים או כאלה שזזו ממקומם. קל לזהות פתחים (כגון מרעף שבור) מכיוון שנראה אור שמש החודר ממקום שאמור להיות אטום לאור.
יש לבדוק גם את צידו החיצוני של הגג, מוכרחים לנקוט באמצעי הזהירות המתחייבים בעבודה בגובה ולהלך על הרעפים באופן שלא יגרום לסדקים או שברים. יש לסלק כל עצם העלול להפריע למים לזרום באופן חופשי במורד הגג, אם יש צורך ניתן לשטוף את הגג בצינור.

ביקורת לגג רעפים צריכה לכלול גם את דפנות הגג. ברוב הגגות מותקנים ארגזי רוח שצריך לוודא שלמותם כמו גם מרזבים שיש לוודא שלא התפתחו בהם כשלים כגון חלקים שניתקו זה מזה, חורים, שברים, תמיכה לקיר שהתפרקה וכד'.

תיקון כל תקלה שנתגלתה בביקורת

ביצוע ביקורת מקיפה כפי שתוארה לעיל תאפשר טיפול מבעוד מועד בכל תקלה שנתגלתה. כך למשל ניתן להחליף רעפים שנשברו כתוצאה מעבודה שבוצעה על הגג (למשל, התקנת קולטים לדוד שמש או התקנת אנטנת לווין). חשוב לדעת שגם אם מגלים תקלה כשהחורף כבר בעיצומו ניתן לבצע תיקון גג רעפים, בעלי מקצוע מיומנים יוכלו לפרוש יריעות שימנעו חדירת מים ממקומות מהם יוסרו רעפים, היריעות יוסרו מיד עם השלמת מלאכת התיקון.

ישנם מי שיכולים לבצע בעצמם ביקורת שנתית לגג הרעפים של ביתם, אחרים יכולים להזמין בעלי מקצוע – גגנים מומלצים שיבצעו זאת עבורם. גילוי תקלות וביצוע פעולות תחזוקה בזמן ימנעו מצב של חדירת מים בימים גשומים.