הכירו את היונה

כ -300 זנים שונים של יונים, מתוכם כארבעה שכיחים בישראל, מתעופפים בשמי ארצנו. מיליונים מבעלי הכנף הללו, הומים תחת כל עץ רענן.

גם אלה מבינינו שמרגישים קרבה גדולה לטבע – לא בהכרח נהנים מנוכחות של עשרות, לפעמים מאות של יונים באזור בית המגורים שלנו. מעבר ליופי הציפור המקושרת במסרים של שלום ואחווה – מדובר במטרד שלא קל לחיות לצידו. הרחקת יונים כמו גם תיקון גגות רעפים ואבזורם לדחיית בעלי הכנף המקננים אפילו בקטנים שבמרווחים בגג – הפכו שירותים נפוצים בארץ. הכל על היונים ועל הסיבות לבחור בהרחקת יונים בבית שלכם – במאמר שלפניכם.

היונה – מבעלי הכנף הנפוצים ביותר בארץ

כמות היונים בישראל הולכת ועולה עם השנים, כניסתן של ציפורי בר חדשות למרחב המחייה שלהן – לא הצליחה לערער את אוכלוסיית היונים, כפי שעשתה עם הדרורים שפעם היו נפוצים בארץ. בתנאי מחייה בטבע, היונה חיה כחמש שנים (אם כי בשבי או בתנאי מגורים נוחים יותר היא יכולה לחיות עד 15 שנים), היונים הן מונוגמיות, יש להן בן זוג אחד קבוע שמוחלף רק במקרה של מוות. בערך פעם בשנה, בונה הזוג המאושר קן ומטיל בו בדרך כלל שתי ביצים. האם והאב "מניקים" את הגוזלים ב"חלב יונים", הגוזלים מבלים בקן כארבעה חודשים עד שהם לומדים לעוף ועפים ממנו.

היונים מהוות מטרד מבחינות רבות, באזורי מגורים

כאמור, שכיחות היונים בארץ מהווה מטרד, עד כדי מפגע תברואתי לעיתים, באזורי מגורים. הנה כמה מהבעיות שהיונים מביאות איתן, בסדר חשיבות עולה:

  • אי שקט – אותה המיה המקושרת בשלוות טבע אין סופית, הופכת למקהלה דיסהרמונית שיכולה להוציא מן הדעת, כאשר מדובר במספר יונים המקננות דרך קבע מעל חלון חדר השינה שלכם
  • לכלוך – לשלשת, שיירי ענפים מבניית קן ואף שברי ביצים עבשים, הן רק חלק מה"מתנות" שאנחנו מוצאים מידי יום, כשיונים חולקות איתנו את הבית. כשהן בוחרות לקנן על אדן החלון, על השיח בכניסה לבית או בתחתית מרפסת הכביסה – הלכלוך הופך מטרד של ממש
  • הרס – לשלשת היונים היא חומצית וגורמת לתהליכי קורוזיה והרס של מתכות מגולוונות, כגון אלה המשמשות במרזבים ובשלדי מתכת של גגות ובתים. לא אחת נקראים אנשי מקצוע לתהליכי תיקון גגות, לאחר קינון יונים בפתחים בגג
  • מפגעים בריאותיים – לשלשת היונים מהווה מצע נוח לגידול טפילים, וגם גוף היונה עצמו מזמן לא אחת שפע של כינים, פשפשים, וכדומה. יונים ידועות גם כמהוות גורם סיכון למחלות כמו דלקת קרום המוח, סלמונלה, טוקסופלזמוזיס, ועוד.

היונים השתלטו על הבית – מה עושים?

גם אם אתם אוהבים יונים ובעלי חיים – ייתכן שקשה לכם לחיות במשותף עם בעלי הכנף המטרידים. ישנן שיטות מקצועיות רבות להרחקת יונים, מאפשרות דחייה של היונה מאזור הבית שלכם ומניעת הקינון באזור. חשוב להיוועץ עם בעל מקצוע ולבחור את הפתרון להרחקת היונים בהתאמה מלאה למאפייני הבית שלכם.