תיקון ואיטום גגות רעפים

גגות רעפים הם הגגות הנפוצים ביותר בארץ בבתים פרטיים וישנן סיבות טובות מאוד לכך. גגות כאלה הם פשוטים יחסית להתקנה, הם בעלי משקל עצמי נמוך (יחסית לגג יצוק מבטון למשל), הם עמידים מאוד (כל זמן שהותקנו כהלכה), ניתן לטפל ולתקן אותם במידת הצורך, לערוך בהם שינויים ולהתקין בהם תוספות (למשל חלון בגג, ארובה או מתקן אוורור לשחרור חום בקיץ). גגות רעפים כמעט ואינם דורשים תחזוקה אולם חשוב מאוד לוודא שהם אטומים שכן רעף שבור, כזה שהוסט ממקומו או עצם המונח על הגג באופן הפוגם בזרימת המים במורדו עלולים לגרום לכמות נכבדת של מים לחדור דרך הגג אל תוך המבנה.
אספנו עבורכם מידע מועיל אודות תיקון גגות רעפים, כולל תיאור דרכים להבטיח את היותם אטומים.

גישה אל הגג

כדי לבדוק את גג הרעפים צריך להגיע אליו, רצוי לבצע בדיקה גם מצידו התחתון של הגג (תוך סריקה בחלל "עליית הגג") וגם לצידו העליון, הליכה על פני הרעפים עצמם.
ברוב המבנים ישנה גישה אל החלל שמתחת לגג הרעפים, לעיתים גם נעשה שימוש בחלל זה לאחסון או אפילו למגורים. מבחינה של מצב הגג מלמטה ניתן ללמוד הרבה, כך למשל ניתן לאתר רעפים שבורים ולהחליפם מבליי לעלות אל צידו העליון של הגג כלל, על סכנת הנפילה הכרוכה בכך, כמו גם הסיכוי שנגרום לנזק נוסף, למשל שבירה של רעפים בשל תנועה לא זהירה על גביהם.
לעיתים לא ניתן לבצע את התיקון הדרוש מתוך החלל שמתחת לגג וחייבים לטפס ולעלות על הגג עצמו. ניתן להגיע אל הגג או בטיפוס על סולם או תוך שפותחים פתח דרך הרעפים (הזזה של כמה רעפים ממקומם תוך גישהה אליהם מלמטה) ומעבר דרך הפתח אל פני הגג עצמו.

תנועה זהירה על הרעפים

כשנעים על פני רעפים חשוב מאוד לעשות זאת בזהירות כדי לא לגרום נזק, לשבור רעפים שאז יש צורך להחליפם, כמו גם בשל סכנת נפילה מן הגג למטה או, במיוחד כאשר מדובר בגג ישן, דרך הרעפים (שנשברים פתע תחת רגלינו). רוב גגות בנויים כך שהם יכולים לשאת משקלו של אדם בוגר ממוצע אולם חשוב לפסוע בנחת ולא לרקוע ברגליים על הרעפים. אם מבצעים עבודה מומלץ להניח משטח עץ המחלק את העומס עלפני שטח גדול.

בטיחות

לעבודה בגובה נהלים עליהם יש להקפיד כדי לשמור על בטיחותם של העוסקים בה. כך למשל ישנם מקרים בהם יש ללבוש רתמה ולאבטח עצמנו אל נקודת עיגון חזקה. כאשר מבצעים תיקון גג רעפים ועובדים בסמוך לקצה הגג חשוב מאוד להקפיד להיות מאובטחים בצורה כזו כדי למנוע סכנה של נפילה מן הגג לקרקע.

איטום גג רעפים כולל וידוא שכל הרעפים שלמים, מונחים היטב במקומם ושזרימת המים על הגג ואל מעבר לו (ישירות מעבר לדופן או בניקוז באמצעות מרזב) היא חופשית. חשוב לוודא תקינות הגג בטרם בו החורף (בכל שנה לפני הגשם הראשון) ולהזמין גגן רעפים המתמחה בתיקון גגות רעפים בכל מקרה בו מתעורר חשש לחדירת מים.