4 טיפים לתחזוק מרזבים לקראת החורף

בגגות ובמבנים בהם מותקנים מרזבים יש לכך סיבה טובה, חשוב להבטיח שהמים ינוקזו בדרך המתוכננת. רק מרזבים תקינים וחופשיים מלכלוך יבטיחו ניקוז נאות, תקלות במרזבים עלולות לגרום לנזקי הצפה, נזקים העשויים להיות רחבי היקף. סתימות, אזורים ששקעו או ניתקו ממקומם, שברים, בלאי, חורים שנפערו ועוד, כל אלה עלולים לאפשר למים להגיע לאזורים שחשוב שיישארו יבשים. אספנו עבורכם 4 טיפים פשוטים ליישום שכדאי לכם לאמץ מפני שבכוחם למנוע הפתעות לא נעימות עם בוא הגשמים.

1. ניקיון

במהלך חודשי האביב והקיץ עלולים להצטבר אבק, לכלוך, עלים, עצמים למיניהם וכד' בתוך המרזבים או בסמוך לפתחי הכניסה אליהם. לפני פרוץ החורף חשוב מאוד לערוך ביקורת לכל אורך המרזבים ולנקות אותם במידת הצורך. אין מדובר במלאכה מסובכת אולם היות והיא מבוצעת בגובה (לפחות באופן חלקי) רצוי להזמין בעלי מקצוע שיבצעו אותה עבורכם. לאחר שהמרזבים נוקו כהלכה יש להזרים דרכם מים (בעזרת צינור גינה) ולוודא שהם זורמים דרך המרזבים כהלכה ושאין נזילות.

2. ביקורת חוסן

לעיתים המרזבים נראים תקינים ומקובעים היטב במקומם אולם ברגע שמופעל עליהם משקל מים הזורמים דרכם הם ניתקים ממקומם. לכן, במקביל לניקוי המרזבים, יש לוודא שאף חלק מהם לא הפך רופף, שהקיבועים אל המבנה וסף הגג איתנים. באופן עקרוני אין להשלים עם שום תזוזה של המרזב, אולם יש לזכור שהמרזב בנוי לשאת את משקלו העצמי ומשקל המים שיזרמו דרכו בלבד, לכן יש להיזהר מאוד שלא להעמיס עליו יתר על המידה בעת עריכת הביקורת (לא לדרוך ולהפעיל עליו משקל גופנו למשל).

3. החלפת חלקים פגומים

מרזבים בנויים מחלקים המחוברים זה אל זה, אם מתגלה פגם בחלק כזה או אחר ניתן בדרך כלל לבצע תיקון מקומי, לפרק את החלק הפגום ולחליפו בחדש. אם מדובר במרזבים ישנים, מרזבי פח למשל שהחלודה כבר ניכרת בהם היטב, כדאי לשקול תיקון רחב היקף שימנע תקלות קרבות ובאות או אפילו החלפת המערכת כולה למרזבים מודרניים אשר ישרתו אותנו היטב שנים רבות.

4. הקדימו ובצעו תיקונים אם יש בהם צורך

אולי הטיפ החשוב ביותר בכל הקשור בתחזוקת מרזבים לקראת החורף הוא להקדים ולטפל בכל תיקון נדרש.  עם בוא החורף כל מי שלא השכילו לוודא שהמרזבים בביתם תקינים עלולים לזכות להפתעות לא נעימות כגון נזילות מים אל תוך חלל הגג (ומשם דרך התקרה אל הבית), זרמי מים הפורצים מן המרזב בנקודות בלתי צפויות ועוד. בעלי המקצוע המתמחים בתחזוק ותיקון מרזבים הופכים עמוסים וקשה למצוא מענה מהיר, איכותי ובמחיר משתלם. לכן, חשוב מאוד להקדים ולערוך את הבדיקות שהזכרנו לעיל ואם מתגלות תקלות לדאוג לתיקונן מבעוד מועד. טיפול במרזבים הוא חלק בלתי נפרד מהכנת הבית לחורף, חשוב להכיר את מצב המרזבים ואם יש צורך בעבודות רחבות היקף, עד החלפת המערכת כולה, להותיר די זמן לביצוען לפני בוא הגשמים.