איך לתכנן את גג הרעפים?

גג רעפים הוא סוג הגג הנפוץ ביותר בארץ בבתים צמודי קרקע. הסיבות לכך ברורות, מדובר בגג שמשקלו נמוך, ביחס לגגות בטון יצוק למשל, גגן רעפים מנוסה יכול להקים גגות כאלה כך שיאריכו ימים ללא צורך בתחזוקה כמעט בכלל, עלות הקמתם אינה גבוהה, הם עמידים מאוד ומספקים הגנה מצוינת ממזג האוויר כמו גם בידוד תרמי ואקוסטי טוב. כל היתרונות שפורטו הם מנת חלקם של מי שבוחרים גג רעפים לביתם אולם כל זאת בתנאי שהגג תוכנן כהלכה ונבנה באופן מקצועי ואיכותי. תכנון לקוי, בניה לוקה בחסר, חומרים מאיכות בלתי מספקת, כל אלה עלולים לגרום לכך שברבות השנים תידרש החלפת גג רעפים ישן בחדש.

דברים שיש לקחת בחשבון

תכנון גג רעפים אינו עניין של מה בכך, ישנו מכלול של דברים שיש לתת עליהם את הדעת, לעיתים נדרש איזון בין שיקולים שונים הבאים אחד על חשבון השני.
באופן כללי הגורמים המשפיעים על תכנון גג הרעפים הם השיפוע הנחוץ (בהתאם לתקני בנייה, מושפע מסוג האיטום בו נעשה שימוש, סוג הרעפים, מבנה הגג ועוד), מבנה קונסטרוקציית העץ התומכת את הגג (ישנם מבנים מקובלים שונים, יש לבחור את המתאים ביותר בכל מקרה ומקרה), עיצוב ארגזי הרוח (כך שיהיו פרקטיים ובה בעת ישתלבו היטב בעיצוב המבנה ויתרמו ליצירת מראה נאה מבחוץ), בחירת סוג הרעפים בו יעשה שימוש (בארץ מקובל להשתמש ברעפי חרס, רעפי בטון, רעפי פלדה או רעפי צפחה) ועוד.

חוזק ועמידות

באופן טבעי עניין מהותי מאין כמותו הוא תכנון גג רעפים כך שיהיה חזק ועמיד. תכנון לוקה בחסר מבחינה זו יוביל ללא ספק למצב בו יידרש בשלב כלשהו פרויקט החלפת גג רעפים או לפחות שיפוץ רחב היקף שלו, דברים שהוצאה גדולה בצידם כמו גם פגיעה באיכות החיים למשך זמן הביצוע (בדרך כלל מספר ימים).
כשלוקחים בחשבון את חומרי הגלם העומדים לרשותינו כיום, גג רעפים מתוכנן כהלכה הוא מבנה עמיד מאין כמותו, אין כל סיבה שתידרש תחזוקה כלשהי מעבר להחלפת רעף או רעפים שנשברו. לעומת זאת, גג שתוכנן באופן לקוי עלול לשקוע (אזור מסוים בגג מקבל "בטן" כלפי מטה, דבר שיש לו משמעות מרחיקת לכת מבחינת זרימת המים במורד הגג) ואפילו לקרוס. עוד תקלות אפשריות בגגות רעפים באיכות ירודה הן חדירת מים, מרזבים שמתפרקים וארגזי רוח שדורשים שיפוץ. ניתן להיעזר בנו לשם החלפת הגג ותיקון הנזקים שנוצרו כגון תיקון מרזבים, תיקון ארגזי רוח ועוד.

מראה נאה

גג רעפים בנוי כהלכה, מלבד היתרונות הפרקטיים הרבים שהוא מספק, תורם למראה הבית. הגג הוא משטח רחב ידיים, ארגזי רוח נאים בכוחם להשפיע רבות על העיצוב, השיפוע של הגג צריך להיותם מתאים לאופי המבנה, כך גם סוג הרעפים בהם נעשה שימוש ועוד. בחירת אנשי מקצוע מובילים תבטיח שגג הרעפים שלכם, בין אם מדובר בגג לבית חדש או החלפת גג רעפים ישן, יתוכנן וייבנה כהלכה.