סוגי מרזבים

למרזבים תפקיד חשוב, הם מבטיחים ניקוז יעיל של המים מן גגות רעפים כך שנמנע מצב בו תיתכן חדירה של מים אל פנים המבנה או אל תוך הקירות. לצד התפקיד הפרקטי של מרזבים בכוחם גם להשפיע על מראה המבנה מבחוץ, זו הסיבה שבעת תכנון מרזבים יש לקחת בחשבון גם את האופן בו הם משתלבים בעיצוב הכללי וכיצד הם תורמים ליצירת מראה נאה ומרשים.
כדי שמרזבים ימלאו היטב את התפקיד הכפול הנועד להם (הפרקטי והדקורטיבי) יש לתכנן אותם כראוי, לא רק מבחינת מיקום, אופן הקיבוע והמסלול בו יעברו אלא גם בכל הקשור לבחירת החומר ממנו יורכבו והאופן בו ישפיע מראה המרזב על עיצוב המבנה. בארץ נעשה שימוש בכמה סוגי חומרים לבניית מרזבים, לכל חומר תכונות משלו אותן יש לקחת בחשבון בבואנו לבחור את סוג המרזב המתאים ביותר בכל מקרה ומקרה. בעלי מקצוע העוסקים בבנייה, החלפה ותיקון מרזבים יידעו לייעץ לכם בבחירת סוג המרזב ולתכנן עבורכם מרזבים שיהיו גם יעילים מאין כמותם וגם נאים מאוד.

מרזב פנימי ומרזב חיצוני

בטרם נפרט עוד על החומרים השונים מהם נבנים מרזבים נתאר חלוקה בסיסית עוד יותר של סוגי מרזבים, זו המפרידה בין מרזבים המותקנים מחוץ למבנה, מרזבים הגלויים לעין ואליהם קיימת גישה חופשית, ומרזבים המותקנים בתוך חלל הגג.
מרזבים פנימיים מוגנים יותר מפגעי מזג האוויר ומלכלוך היכול ליפול לתוכם ולהיאסף בהם (עד כדי היווצרות סתימות מלאות או חלקיות). אולם מול יתרון זה החיסרון הכרוך בקושי להגיע אל המרזבים הפנימיים כאשר נדרש בהם תיקון. לעיתים קושי זה הוא כה משמעותי עד שלא ניתן או לא משתלם לתקן מרזב פנימי ומותקן תחתיו מרזב חיצוני.
ברוב הבתים המרזבים הם חיצוניים, הם חשופים יותר לבלאי כתוצאה מפגעי מזג אוויר, הם גם דורשים ניקוי מדי פעם אולם הגישה אליהם פשוטה כך שקל לבצע בהם תיקונים במידת הצורך ואין קושי לנקות אותם לפני בוא הגשמים.

חומרים שונים מהם עשויים מרזבים בארץ

בעבר רוב המרזבים בארץ היו עשויים פח, חומר קל משקל ונוח לעבודה אולם מחליד ברבות הזמן ולכן דורש תחזוקה רבה יותר ככל שהוא מתיישן עד שאין עוד אפשרות אחרת מלבד החלפת המרזב כולו. כיום ישנם שלל חומרים נוספים מהם ניתן לבחור, מרזבים מפח מגלוון, מרזבי אלומיניום, מרזבי מפלסטיק (בעיקר PVC), מרזבי נחושת ועוד.
אך טבעי הוא שלכל חומר מאלה שצויינו לעיל יתרונות וחסרונות משלו. אלומיניום הוא עמיד מאוד, מגיע בשלל עיצובים וצבעים, מרזבי פח מגלוון מתאימים בדרך כלל למבנים תעשייתיים, מרזבי נחושת הם בעלי מראה מיוחד ועתיק (הם גם עמידים ומאריכי ימים), מרזבי פלסטיק הם קלים להרכבה ולניקוי.

לאור התפקיד הכפול של המרזבים, הפרקטי והדקורטיבי, חשוב לקחת בחשבון את מכלול הדברים בבואנו לבחור את סוג המרזב המתאים ביותר לצרכינו. פניה אל אנשי מקצוע איכותיים אשר יתכננו ויבנו עבורנו את המרזבים יבטיח תוצאה נאה ועמידה, מרזבים אשר ישרתו אותנו היטב לאורך שנים רבות.