התקנת רשתות להרחקת יונים

היונה היא ציפור נפוצה (יש שיאמרו אפילו נפוצה מידי) בארצנו, שהפכה למראה שכיח בישראל. בטיולים בטבע אנחנו רואים אותן על כל צעד ושעל – אבל בנוף העירוני, הן עשויות להפוך למטרד.
הידעתם? ליונים תכונה יש מיוחדת – הן עפות חזרה, גם ממרחק מאות קילומטרים, אל שובך בו בקעו מן הביצה וגדלו. תכונה זו שלהן אפשרה העברת מסרים בתקופות בהן לא היו אמצעי תקשורת אחרים (יונת דואר). ישנם מקומות בהם להקות יונים גדולות הן חלק מן האטרקציה, כיכר סאן-מרקו בוונציה למשל. ישנם גם מי שמגדלים יונים מבויתות מזנים שונים, יש תערוכות יונים, תחרויות בין מגדלים ועוד. אבל יונים יכולות בקלות גם להפוך למטרד וכשזה קורה יש להיעזר באמצעים להרחקת יונים.

יש מגוון אמצעים להרחקת יונים: דוקרנים המונעים מן היונים לנחות, סלילים קפיציים, אמצעים אקוסטיים, "דחלילים" למיניהם, חומרים דוחי יונים ורשתות המונעות מן היונים להיכנס אל חללים שונים כגון מסתורי כביסה, מרווחים סביב מדחסי מזגנים, פטיו, מתחת גגות רעפים וכד'. בפסקאות הבאות תמצאו פירוט אודות רשתות הרחקת יונים, אלו סוגי רשתות יש, על מה חשוב להקפיד כאשר מתקינים אותן ועוד.

מתי כדאי להתקין רשתות להרחקת יונים

יונים חיות לצד בני האדם וניזונות בעיקר מן השיירים שאנו מותירים. קורה שיונים מוצאות מסתור קבוע, ואפילו מקימות קינים במקומות לא רצויים מה שגורם להצטברות של לשלשלת שגורמת לריח לא נעים. בנוסף, יונים נושאות טפילים, עלולות להביא עימן מחלות, הרעש שהן מקימות עשוי להפריע ועוד. במקרים כאלה מומלץ לפנות אל בעל מקצוע מומחה בהרחקת יונים או לחברה מתחום גגות רעפים והתקנת מרזבים המציעה גם פתרונות הרחקת יונים.
כאמור, ישנם פתרונות שונים להרחקת יונים, חשוב לבחור את המתאים מביניהם. רשתות מונעות מיונים לחדור אל חללים כגון מסתורי כביסה או מתחת גגות רעפים.

סוגי רשתות להרחקת יונים

חשוב לדעת שישנם סוגים שונים של רשתות הנבדלות זו מזו בסוג החומר ממנו הן עשויות, גודל המרווחים ברשת ואיכותה הכללית. רשתות בהן נעשה שימוש נפוץ בארץ הן רשתות שקופות עשויות חומר חזק וגמיש, ישנן גם רשתות בצבע אבן, רשתות מפוליתיאלן לבן ורשתות מחוטי פלדת אל-חלד. אם בוחרים רשת מחומר פלסטי (שקוף או אחר) חשוב לוודא שמדובר בחומר עמיד בפני קרינת UV.

רשת איכותית לא תועיל אם לא תותקן כהלכה

התקנת רשת הרחקת יונים היא מלאכה לא פשוטה ולא רק משום המבוצעת בדרך כלל במקום גבוה. על הרשת להיות מתוחה ומקובעת היטב למקומה, חשוב שלא ישארו מרווחים סביב הרשת מפני שיונים אוהבות פתחים צרים, מספיק להן רווח קטן מאוד כדי לעבור.
רוב סוגי הרשתות פרושות על גבי תשתית כבלי מתכת המעוגנים אל קירות, דפנות ארגזי רוח, מסגרות מתכת (של מתקן התומך מזגן למשל) וכד'.
חשוב מאוד לא רק לבחור רשת הרחקת יונים איכותית מן הסוג המתאים ביותר לצרכינו אלא גם לוודא שההתקנה מבוצעת כהלכה. לבעלי מקצוע מתחום גגות רעפים ותיקון מרזבים יש בדרך כלל את הידע והניסיון הדרוש כדי לבצע עבורכם גם התקנת רשתות להרחקת יונים.