ציוד בטיחות בעבודה בזמן תחזוק גגות

תחזוק גגות רעפים הוא משימה שצריכה להתבצע בדרך כלל אחת למספר שנים. בין אם המדובר הוא באיטום הגג, בתיקון המרזבים, בהחלפת רעפים או אפילו בהרחקת יונים, הפעולה צריכה להתבצע על פי הספר, ובעיקר – בצורה הבטוחה ביותר שיש. יש אנשים שמנסים לבצע אותה לבד ויש אנשים שפונים לחברה מקצועית, אבל בכל אחד מהמקרים ברור מדוע אי אפשר לוותר על ציוד הבטיחות לעבודה.

אז מהם הפריטים שאסור לעלות על הגג בלעדיהם? כפי שתראו מיד, מדובר במספר פריטי חובה שמי שעולה לגג בלעדיהם מסכן את החיים שלו ולפעמים גם של אחרים, פשוטו כמשמעו.

ציוד למניעת נפילות

חלק ניכר מציוד הבטיחות לעבודה מיועד להקטין עד למינימום האפשרי את הסיכון המרכזי של עבודות בגובה, והוא נפילה. למרבה הצער, שמענו בשנים האחרונות בישראל על לא מעט נפילות מגבהים שהסתיימו בפציעה קשה או אפילו במוות, כאשר יש מספר אמצעים שיכולים למנוע זאת. רתמת בטיחות המחוברת אל העובד ולנקודת עגינה יציבה יכולה למנוע נפילות, על כל הנזקים האפשריים שלהן. יש סוגים שונים של רתמות (רתמת גוף שלמה, רתמת גלישה, רתמת חילוץ ועוד), כל אחד מהם כולל תקנים משלו. החבל עצמו צריך להיות חזק ולעמוד בתקנים המחמירים ביותר הקיימים כיום.

סוג אחר של ציוד בטיחות הוא מערכות בלימה של נפילות, שמתאימות במידה רבה לגגות שטוחים או לגגות שעליהם קשה ליצור מערך עגינה מורכב יותר. בעבודות ממושכות יכול להיות שתידרש התקנה של מעקה בטיחות כתנאי לביצוע העבודה, כאשר גם על המעקה עצמו לעמוד בתקנים המחמירים ביותר שיש. הדבר הגרוע ביותר הוא להסתמך על מעקה שברגע האמת נופל ומגדיל את הסיכון עבור האדם שהסתמך עליו ושהרגיש בטוח.

קסדות

כמעט כל עבודת תחזוקה, שיפוצים ובנייה צריכה להתבצע תוך חבישת קסדה תקנית חזקה, שתמנע פגיעות ראש שאפשריות במקרים של נפילה ובתאונות עבודה מסוגים אחרים. חשוב להקפיד שהאדם הנמצא על הגג יחבוש קסדה המותאמת לו וגם לסוג העבודה: ניתן להבחין כיום בין קסדות "רגילות" לבין קסדות מטפסים, לדוגמה. כדי להקל את זיהוי האנשים בלילה או אפילו ביום, חשוב שהקסדה תהיה בגוונים הבולטים למרחקים.

אמצעי סימון

סיכון מרכזי נוסף של עבודה על הגג הוא הגעה של העובד לאזורים שנחשבים למסוכנים, בשל סכנת נפילה של העובד (כשהוא מתקרב לקצוות הגג) או כתוצאה מנפילה של פריטים עליו. ניתן להקטין את הסיכויים לתרחישים שליליים דוגמת אלה באמצעות תיחום אזור העבודה, שיכול להתבצע באמצעות סרטים, שלטים ואמצעים אחרים.