איך לתחזק ארגז רוח

ארגז הרוח מספק הגנה לגג הרעפים, הוא מונע חדירת משבי אוויר, מים, לכלוך, מיני עצמים ובעלי כנף אל מתחת לגג. במקביל, ארגז הרוח משפיע מאוד על מראה הבית מבחוץ שכן מדובר באלמנט רב נוכחות הן בשל מידותיו והן בשל מיקומו (ארגזי הרוח הם גבוהים, גלויים לעין כל ופרושים לכל אורך שפת הגג).

ארגזי רוח שתוכננו ונבנו היטב הם עמידים למדי אולם חשוב לדאוג לתחזוקם כדי להבטיח שימשיכו למלא את תפקידם הכפול (הפרקטי והאסטטי) נאמנה לאורך שנים רבות. בפסקאות הבאות תמצאו מידע אודות תחזוקה נכונה של ארגזי רוח.

ארגזי רוח מעץ וארגזי רוח מאלומיניום

בעבר נבנו כל ארגזי הרוח לגגות רעפים מלוחות עץ. ארגז רוח מעץ הוא נאה ויעיל אולם עץ, מהיותו חומר אורגני, מתבלה במשך הזמן אפילו אם עבר טיפולים המיועדים לשפר עמידותו בפני מזיקים ופגעי מזג האוויר.
ארגז הרוח הוא חשוף ולפיכך הבלאי הטבעי של העץ מואץ. ניתן להאריך חייהם של ארגזי רוח מעץ אם דואגים לצבוע אותם מחדש מדי כמה שנים. אם נפערים פתחים בארגז רוח מעץ יש לתקן אותם בהקדם, לשקול ציפוי באלומיניום או פירוק הישנים והתקנת ארגזי רוח חדשים מאלומיניום במקומם.

כיום מקובל לבנות ארגזי רוח מאלומיניום ורק מעטים עדיין בוחרים בעץ. ארגזי רוח מאלומיניום כמעט אינם צריכים תחזוקה, נדרשים תיקונים רק במקרה של נזק כתוצאה מפגיעה של עצם, כגון ענף של עץ שנשבר בסערה ונפל על ארגז הרוח.

ניקוי מרזבים מסייע בשמירה על ארגזי הרוח

ישנם גגות רעפים שהמים הזורמים במורדם מנוקזים במרזבים. לקראת תום הקיץ ולפני בוא הגשמים מומלץ לבדוק את תקינות המרזבים ולנקות אותם כך שהמים יוכלו לזרום דרכם בחופשיות. מרזבים לא תקינים או סתומים עלולים לגרום לכך שכאשר יורד גשם זרם מים חזק למדי יפגע בארגז הרוח ועלול להזיק להם, במיוחד כשמדובר בארגזי רוח מעץ, לכן במידת הצורך כדאי לקרוא למומחה בתיקון מרזבים.

חידוש ארגזי רוח מעץ

כאמור, ארגזי רוח מאלומיניום הם עמידים מאוד ודורשים תחזוקה מינימאלית. לעומתם, ארגזי רוח מעץ לא רק יאבדו מן המראה שלהם אלא גם פתחים עלולים להיפער בהם כתוצאה מריקבון, מזיקים או היפרדות לוחות. ניתן לעשות רבות כדי להאריך את חייהם של ארגזי רוח מעץ, כך למשל ניתן ללטש ולצבוע אותם מחדש בכל שלוש – חמש שנים (בהתאם לקצב הבלאי).

אנו ממליצים לבעלי בתים להם גגות רעפים עם ארגזי רוח מעץ לשקול לצפות אותם באלומיניום. ציפוי כזה מעניק מראה חדש לארגזי הרוח והופך אותם עמידים ממש כארגזי אלומיניום לכל דבר. מי שממתינים יותר מדי זמן עלולים לגלות שמצב ארגזי רוח מעץ שבגג הרעפים של ביתם כבר התדרדר עד כדי כך שכבר לא ניתן להסתפק בציפוי באלומיניום אלא יש לפרק לחלוטין את ארגז הרוח הישן ולהחליפו בחדש.